5 trin til, hvordan du oparbejder en god kreditværdighed for din SMV

2019-05-08
kreditplan lille mellemstore virksomhedslån

Det er almindeligt kendt i tidens økonomi, at det er en god idé, at man opretholder en god personlig kreditværdighed. Det har betydning, når du vil leje en lejlighed, oprette et telefonabonnement, leje en bil, optage et lån eller have et arbejde, hvor du skal håndtere kontanter. Det påvirker dig også som forretningsdrivende og kan få betydning for din virksomheds økonomiske muligheder.


En god kreditværdighed i forretningssammenhænge fungerer på næsten samme måde. Lad os derfor se på, hvordan du kan maksimere din indsats, så du sikrer, at din virksomhed vækster.

Hvordan påvirker din kreditværdighed din forretning?

Lad os se det i øjnene: det er en løbende opgave at opretholde en god kreditværdighed, og ingen har lyst til at lade være. Udover at hjælpe med til at skabe et godt omdømme i forhold til dine forretningspartnere, kan din kreditværdighed øge dine chancer for at få adgang til kapital, så du kan kontrollere forretningsmæssige risici og din pengestrøm.

Hos Ferratum arbejder vi sammen med tusindvis af SMV'er hver måned. Vi kan garantere dig for, at den bedste måde, du kan forbedre dine muligheder for at opnå arbejdskaptial, lige når du har brug for det, er ved at forbedre din kreditværdighed gennem vurdering, planlægning og følge en strategi.

Vi anbefaler, at du kigger nærmere på nedenstående tiltag til at forbedre og administrere din kreditværdighed.


1. Ansvarlig administration af din virksomhedsøkonomi


Du kender sikkert allerede til – eller har en idé om – hvordan din kreditværdighed vurderes, og du har måske allerede fastlagt nogle processer til, hvordan du vedligeholder og forbedrer din kreditværdighed.

At administrere sin økonomi på ansvarlig vis, er ifølge mange professionelle rådgivere den bedste måde, hvorpå man kan konsolidere en positiv kreditværdighed. 

Men hvad betyder det? Kort sagt, skal du bestræbe dig på altid at betale dine leverandører til tiden.

Det har stor betydning for din kreditværdighed, fordi betalingshistorikken er altafgørende for, om du opnår en positiv kreditvurdering.

2. Overblik over din økonomi

Det er god forretningsskik for en iværksætter at have et minimum af indsigt i skatteforhold og regnskab. Samtidigt er det naturligvis smartest at overlade alle regnskabsmæssige dispositioner til din bogholder. Forståelse for og opretholdelse af en sund likviditet og solvens hjælper dig med at være forberedt på uforudsete udgifter og situationer.

3. Det er en dårlig idé at se bort fra din personlige kreditværdighed

Din personlige kreditværdighed gennem tiden er stadig en vigtig faktor, når dit firmas kreditværdighed skal vurderes – særligt i starten.

Du kan forbedre din virksomheds finansielle position ved både at styre din firmaøkonomi og din privatøkonomi på en sund måde. Derfor er det vigtigt at opretholde en god personlig kreditværdighed.

Du kan begynde med at udvikle en rutine, hvor du tjekker din personlige og forretningsmæssige kreditværdighed og sikrer dig, at de oplysninger, der indgives, er korrekte.

4. Opret en virksomhedskonto

Det er også vigtigt at holde dit private regnskab og dit virksomhedsregnskab adskilt. Det betyder separate bankkonti og separate kreditkort.

5. Bestræb dig på at opretholde en konsekvent virksomhedsidentitet

Hvis du vil have, at din virksomhed skal opfattes som en professionel forretning, bør du fastholde samme identitet i al din kommunikation. Tjek eksempelvis, at du benytter samme virksomhedsnavn, adresse og telefonnummer i al korrespondance, fakturaer og marketingmaterialer samt på de sociale medier.

Det er ikke en simpel opgave, når man tænker på hvor mange online værktøjer, man bruger til dagligt, men hvis du er konsekvent, hjælper det dig med at adskille din virksomhedsidentitet fra din personlige identitet, hvilket gør det nemmere for virksomhedskreditinstitutioner at få korrekte oplysninger om din virksomhed.

Sammenfattet er disse ting, noget du kan starte med:

  1. Betal dine samarbejdspartnere til tiden
  2. Prøv at forstå din virksomheds likviditet og solvens
  3. Hav også din personlige kredithistorik i mente
  4. Hav separate bankkonti 
  5. Benyt en konsekvent virksomhedsidentitet

Vi håber, du kunne lide denne artikel. Hold øje med vores næste indlæg!