Forhindrer din virksomhedskultur dig i at tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere?

2019-10-28
Brainstorming

Virksomhedskultur – burde små og mellemstore virksomheder bekymre sig?

Virksomheds-/organisationskultur er et af de begreber, som lederne i store multinationale virksomheder nogle gange strør om sig med. Men når du styrer en mindre virksomhed, er det ikke let at stå for rekruttering og HR oveni mange andre afdelinger. Tid er altid en begrænsning for ejere, der har det med at have flere kasketter på i deres virksomhed, hvilket kan gøre det fristende at slække på visse ikke-væsentlige opgaver – såsom at bygge en stærk og positiv virksomhedskultur. Men burde du gøre det?

Et nyligt studie foretaget af Great Place to Work, der involverede 3,4 millioner medarbejdere i 90 lande, kan måske få dig til at genoverveje det. Man fandt ud af, at medarbejdere, der vurderer deres virksomhed til at være et Great Place to Work, er mere tilbøjelige til at:   

  • Blive længere i virksomheden (Fastholdelse – 86%) 
  • Være mere produktive og give mere (Produktivitet – 88%) 
  • Samarbejde med hinanden (Samarbejde – 86%) 


Små og mellemstore virksomheder, der skal være effektive og ikke har råd til lange og bekostelige rekrutteringsprocesser eller en stor medarbejderudskiftning, skal ikke kun være opmærksomme på, hvad der gør en kandidat til den rette, men også hvad der får vedkommende til at blive.

 

Din fordel mod store virksomheder

Når det drejer sig om at ansætte og fastholde dygtige medarbejdere, kommer den største konkurrence fra store, internationale virksomheder med større budgetter og et populært brand. Men store organisationer er i sagens natur langsomme og rigide i deres struktur og kultur. Det er her, små og mellemstore virksomheder kan få en konkurrencemæssig fordel, når det kommer til at fastholde dygtige medarbejdere i forhold til deres meget større rivaler.

Ifølge Great Place to Work ser mennesker en potentiel arbejdsplads som eftertragtet, når de: 

  • Stoler på de mennesker, de arbejder for 
  • Er stolte over, hvad de laver 
  • Oplevelse af kammeratskab med deres kollegaer 


Dette bringer små og mellemstore virksomheder i en fordelagtig position, når det drejer sig om at få virksomheden til at fremstå mere eftertragtet blandt dygtige medarbejdere – med en fladere virksomhedsstruktur, en kommunikation, der i sagens natur bliver mere direkte, og medarbejdere, der har større ansvarsområder.

 

Hvordan gør man sin virksomhed eftertragtet blandt meget dygtige individer?

Medarbejdere, der kun bliver for pengenes skyld, er sjældent den type mennesker, man ønsker at have i sit firma. En kultur med tillid, stolthed og kammeratskab, og ikke økonomisk gevinst, er det, der gør den rette slags medarbejdere tilfredse og villige til at gøre mere, end der forventes af dem.

En positiv kultur opstår naturligt i nogle virksomheder – andre skal arbejde for det. Nedenfor går vi i dybden med de tre hovedingredienser, der danner en eftertragtet virksomhedskultur, og hvordan man kan bruge dem til at gøre sin arbejdsplads til et sted, hvor folk motiveres til at lave et godt stykke arbejde.

 

Sådan udvikler man en tillidskultur

Her er, hvad eksperter hos The Center for Leadership Studies siger, man skal gøre for at bygge tillid i sin virksomhed:

1. Vær støttende og lyttende

Ledere, der tager sig tid til aktivt at lytte til deres medarbejdere og tage deres idéer med i betragtning, får deres medarbejdere til at føle sig hørt og værdsat. Medarbejdere respekterer ledere, der støtter deres personlige udvikling og hjælper dem med at vokse.

2. Stræb efter transparens

Ledere burde stræbe efter at være så transparente som muligt, især i tider med organisatoriske ændringer. Medarbejdere ønsker at vide og forstå, hvad der sker i deres virksomhed, og hvordan ændringer vil påvirke dem. Ledere bør være ærlige og transparente, når de leverer dårlige nyheder. At være autentisk og troværdig vil give dig medarbejdernes respekt.

3. Hold, hvad du lover

Ledere skal holde sig fast på de løfter, de giver til deres medarbejdere. Medarbejderne vil bemærke, når ændringer ikke finder sted, hvilket vil mindske den tillid, de har til dig som leder, når det handler om at holde, hvad du lover.

4. Vær konsistent

Ledere skal være konsistente i deres ord og handlinger. En leder skal bevidst behandle alle medarbejdere lige. Når medarbejdere forskelsbehandles, så kan der opstå fjendtlighed mellem dem internt, hvilket kan resultere i mishag over ledelsen.

Tillid kan oparbejdes. Ledere, der har deres medarbejderes tillid, er mere tilbøjelige til at kunne foretage ændringer, der forbedrer virksomhedens præstation.

Kig på din egen virksomhed, og overvej, om du har nogle muligheder for at øge tilliden fra dine medarbejdere i din virksomhed.

 

Sådan hjælper man medarbejderne med at være stolte af, hvad de laver

Medarbejdere, der elsker, det de laver, og den virksomhed de arbejder for, støtter deres virksomhed med handlinger. De gør, hvad der er nødvendigt for at få arbejdet gjort og gjort godt. Dette er den slags stolthed, enhver arbejdsgiver burde stræbe efter at indgyde.

1. Sørg for at sætte de rette forventninger

Sørg for, at du forklarer, hvad dine forventninger er til opgaver, roller og ansvar. Hvis du ikke lever op til dette, vil dine medarbejdere ikke vide, hvem der gør hvad eller hvorfor.

Gode ledere sikrer sig, at deres ansatte kender til egne, men også andres opgaver.

2. Vis taknemmelighed

At vise taknemmelighed overfor sine medarbejdere booster moralen og forøger effektiviteten på arbejdspladsen. Du har heller ikke brug for et kæmpestort budget for at vise taknemmelighed. Sommetider kan et mindre, men fokuseret budget give bedre resultater. Hvis du er begrænset i dit budget eller ikke ved, hvor du skal begynde, så tjek disse billige idéer:  

  • Tilbyd gavekort til deres favoritbutik 
  • Biografbilletter 
  • Tilbyd gratis undervisning på kurser

 

Oplevelse af kammeratskab med deres kollegaer

Folk, der kommer godt ud af det med hinanden, vil booste din virksomheds produktivitet. Men husk, at det at opbygge kammeratskab på arbejdspladsen ikke kun handler om sjove begivenheder eller fester. Her er nogle eksempler på, hvad du kan gøre for at anspore til kammeratskab i din virksomhed:

1. Sørg for at opmuntre til gruppedeltagelse i projekter

Motivér dine medarbejdere til at arbejde sammen på projekter. Hjælp dem med at få fælles fodslag mod samme mål. Teamwork betyder at hjælpe hinanden ved at arbejde mod det samme mål, dvs. virksomhedens succes.

2. Hav en ramme for hyggetid

Arranger sociale sammenkomster, der opmuntrer folk til at dele historier om sig selv. Det kunne være at invitere teamet til frokost, streame en sportsbegivenhed eller se lanceringen af en ny serie på Netflix.

Dette kan være en god anledning til at bruge tid sammen, der ikke involverer arbejde, og lære hinanden at kende udenfor arbejdspladsen.

 

Selv uden at tilbyde søvnkapsler, xboxe, drinks eller fitnessmedlemsskaber kan du deltage i kapløbet om de fremragende medarbejdere. Du repræsenterer en hurtig forretning. For dine potentielle kandidater betyder det tillid, stolthed og kammeratskab.

Hvis du ønsker at tilbyde ekstra fordele til dit team, men ikke har råd til det, så kan du tjekke dette erhvervslån. Du kan ansøge om ekstra kapital online, så vil du modtage et svar kort efter.

Husk, at glade medarbejdere er fremragende ambassadører.