Sådan tiltrækker og rekrutterer du de rigtige medarbejdere

2018-02-22

I 2013 foretog det amerikanske analyseinstitut og management konsulentfirma Gallup en undersøgelse i 142 lande, som viste, at kun 13 % af de ansatte på verdensplan er engagerede i deres arbejde.  

63 % af de ansatte svarede globalt set, at de var "ikke engagerede" i deres arbejde, og yderligere 24 % svarede, at de var "aktivt uengagerede".  De der var "ikke engagerede" mangler motivation og er mindre tilbøjelige til at investere energi i firmaets målsætninger.  De der er "aktivt uengagerede" er utilfredse og uproduktive på arbejdet og tilbøjelige til at sprede deres negativitet til kollegerne, hvilket igen påvirker andre kollegers tilfredshed og produktivitet. 

Lige så alarmerende som ovennævnte tal viser en anden Gallup-undersøgelse, at 71 % af de såkaldte millennials ikke er engagerede eller er aktivt uengagerede, når de er på arbejde.  Faktisk sagde hele 60 % af millennials, at de i øjeblikket var åbne over for nye jobmuligheder.

Det har vi in mente, når vi her ser på, hvordan du rekrutterer og forsøger at engagere dine medarbejdere i din lille eller mellemstore virksomhed, eftersom millennials kommer til at udgøre 40 % af arbejdsstyrken i 2020:

Det er, hvad millennials vil have

Den tid er forbi, hvor du som virksomhed blot kunne slå et job op og nævne firmaets frynsegoder og lønniveau for at tiltrække de rigtige medarbejdere.

Millennials vil have mere.  De søger efter noget, der har betydning og gør en forskel, så hvis du kun nævner firmaets frynsegoder, er det ikke nok til at vække deres interesse.

Størstedelen af den branding, der laves, er målrettet kunderne, men dit firmas branding bør afspejle den omsorg og støtte, som din organisation tilbyder sine ansatte.  Giv de jobsøgende en forsmag på, hvad det vil sige at arbejde i dit firma.

Fremfor at opremse arbejdsopgaver skal du forsøge at tale til den jobsøgendes følelser.  Beskriv, hvordan de forskellige teams arbejder, den betydning, deres arbejde har, og deres motivation. Det er meget mere indbydende end frynsegoder alene.

Når du tiltrækker og rekrutterer kandidater, der kan identificere sig med firmaets målsætning, får du et bedre overordnet match, ikke kun i forhold til at kandidaten føler sig mere forbundet til brandet, men også i forhold til, hvor stort et engagement, vedkommende lægger i arbejdet, og hvor længe han/hun bliver i firmaet.

Formålet med dit firma er nøglen til at rekruttere de rigtige medarbejdere

Undersøgelser viser, at millennials er mindre motiveret af penge og i stedet lægger større vægt på social adfærd og fornemmelsen af at gøre en forskel.  Faktisk sagde seks ud af ti millennials i denne Deloitte millennial-undersøgelse fra 2016 , at det at "tjene et formål" var en del af grunden til, at de havde valgt deres daværende arbejdsgiver.

I en Gallup-undersøgelse fra maj 2016  godtgøres det, at 21 % af millennials havde skiftet job inden for det sidste år, og kun 50 % planlagde at blive i deres daværende firma et år frem.

Undersøgelserne viste, at når millennials vidste, hvad deres firma stod for, og hvad der adskilte firmaet fra konkurrenterne, så udtalte 71 % af dem, at de planlagde at blive i firmaet i mindst et år mere.

Som det fremgår af en artikel, der blev publiceret i Forbes i december 2015, er millennials ikke interesseret i jobs, de vil have livsindhold.  Millennials vil vide, hvordan firmaet ser sig selv i forhold til resten af verden, hvad firmaet bidrager med, og om firmaets sociale ansvar stemmer overens med deres egen overbevisning.

Hvilke er dit firmas USP'er? 

Hvordan er dit firma skruet sammen?  Hvad gør din virksomhed unik i forhold til konkurrenterne? 

Hvad er din virksomheds mission, og er den tydelig for dem, der besøger din hjemmeside eller læser dine firmaprofiler på de sociale medier? 

Inden de søger job, researcher millennials firmaerne grundigt.  De læser online anmeldelser og taler med venner for at sikre sig.  Kunne du eventueltSådan tiltrækker og rekrutterer du de rigtige medarbejdere til din lille eller mellemstore virksomhed